Nose Work

Nose Work är en hundsport där hunden får använda sitt luktsinne för att i olika miljöer söka efter dofter. Det ger hunden både mental och fysisk stimulans och är en rolig aktivering för både hund och förare.  Nose Work passar de allra flesta hundar och ägare, oavsett ras, ålder, kunskap och tid.

Svenska Nose Work klubben

Hund som markerar doft

Dofthantering i klubbstugan

För att ha så ren miljö som möjligt gäller följande när du tränar på Tierps Brukshundklubbs område

ALLA dofter ger spår därför ska ALLA dofter vara i behållare och tas bort när träningen är slut. Använd brickan (finns i materielrummet) när du hanterar doften, så inget hamnar på bordet av misstag.

Då dofter sitter kvar länge är det bra om du skriver upp var och hur många gömmor du använt i skrivboken Om någon gömma inte går att hitta så skriv upp var och vilken doft det gäller.

På anslagstavlan vid dörren finns det en bok att skriva upp i. Signera gärna!

Doftflaskor